Nie každá reklama musí byť dokonalá a niektoré marketingové kampane dokazujú, že aj dobre premyslený plán môže skončiť katastrofálne – no aspoň zábavne! V reklamnom priemysle sa občas stáva, že výsledok je tak bizarný alebo nesprávne pochopený, že namiesto propagácie značky spôsobí len smiech. Tu sú niektoré z najvtipnejších príkladov, keď reklama jednoducho nevyšla.
1. Pepsi a „Live For Now“: Gesto, ktoré pobúrilo svet
Pepsi v roku 2017 spustila reklamnú kampaň, ktorá mala za cieľ priniesť posolstvo mieru a jednoty. V reklame Kendall Jenner odovzdala plechovku Pepsi policajtovi počas protestu, čím sa všetko napätie zázračne rozplynulo. No kampaň bola masívne kritizovaná za to, že zľahčovala sociálne a politické problémy. Miesto toho, aby oslovila ľudí, stala sa vtipom a meme hitom.
2. McDonald’s a reklama, ktorá zasiahla citlivé miesto
McDonald’s vo Veľkej Británii v roku 2017 vydal reklamu, v ktorej sa malý chlapec rozpráva s matkou o svojom zosnulom otcovi. Po dojímavej scéne sa ukázalo, že otcov obľúbený hamburger bol rovnaký ako ten, čo si objednal chlapec v McDonald’s. Reklama bola označená za necitlivú a mnohí ľudia ju odsúdili za to, že zneužila smútok na propagáciu hamburgerov.
3. Ford a kontroverzná reklama s ilustrovaným „únosom“
Ford v Indii vydal reklamu, kde boli celebrity (vrátane politikov a známych postáv) zobrazené v kufri auta zviazané a umlčané. Reklama mala zdôrazniť priestrannosť kufra, ale verejnosť ju vnímala ako neetickú a znevažujúcu. Ford sa za tento prešľap musel ospravedlniť a reklama bola okamžite stiahnutá.
4. Sony a „White is coming“
Sony spustila kontroverznú kampaň na propagáciu bielej verzie svojej konzoly PSP. Reklama zobrazovala ženu oblečenú v bielom, ktorá agresívne drží ženu v čiernom. Táto reklama bola považovaná za rasovo necitlivú a vyvolala vlnu kritiky po celom svete. Namiesto oslavy nového produktu skončila ako ukážka zlého úsudku.
5. Burger King a „Women Belong in the Kitchen“
Burger King na Medzinárodný deň žien spustil reklamu s odvážnym sloganom „Women Belong in the Kitchen“ (Ženy patria do kuchyne). Slogan mal byť vtipným úvodom k vysvetleniu, že Burger King chce podporovať ženy v kulinárskej kariére. Avšak bez kontextu na sociálnych sieťach to pôsobilo ako zastaralý a sexistický odkaz. Kritika bola taká intenzívna, že museli reklamu stiahnuť a ospravedlniť sa.
6. H&M a „Najlepšia opica v džungli“
H&M čelilo obrovskej vlne kritiky, keď v reklamnej kampani predstavili černošského chlapca, ktorý mal na sebe mikinu s nápisom „Coolest Monkey in the Jungle“ (Najlepšia opica v džungli). Táto reklama bola okamžite označená za rasistickú a značka stratila veľkú časť svojich zákazníkov, kým sa ospravedlnila a stiahla mikinu z predaja.
7. Kendall Jenner a Balmain: Nedorozumenie na móle
Kendall Jenner opäť raz nešťastne zabodovala. Tentokrát bola súčasťou módnej kampane, kde nosila športové oblečenie a pózovala s módnymi doplnkami na bežeckej dráhe. Reklama vyzerala tak nezmyselne, že sa stala vďačným terčom vtipov na internete.
8. Gillette a „The Best a Man Can Get“
Gillette sa snažil vyzdvihnúť hodnoty moderného muža a spustil reklamnú kampaň, ktorá sa zameriavala na toxickú maskulinitu a podporovala pozitívne správanie mužov. Reklama však polarizovala verejnosť – zatiaľ čo niektorí ju pochválili, iní považovali tento krok za moralizovanie, ktoré odstrašilo časť zákazníkov.
Poučenie z marketingových failov
Tieto reklamné „katastrofy“ sú dôkazom, že aj tie najlepšie zámerné kampane môžu dopadnúť zle, ak sa stratí kontext alebo citlivosť na rôzne kultúrne a sociálne témy. Aj keď sa tieto prešľapy stali predmetom vtipov, sú výstrahou pre marketérov, aby dôkladne premýšľali o tom, ako ich posolstvo bude vnímané.
Čo nám však tieto reklamy dali? Okrem smiechu aj cenné lekcie o tom, ako byť opatrný pri komunikácii so širokým publikom a rešpektovať rôzne perspektívy.
Zdroj: Boredpanda.com